VANESSA AHRENS
|
|
Braunschweig
|
Vanessa Ahrens
instagram.com/florenreich |
My name is Vanessa Ahrens, and I am a communication designer and botanical paper artist living and working in Braunschweig, Germany.
I grew up in a small village and spent most of my childhood in the outdoors. My mother’s career as a florist had a strong influence on me at an early age, as she let me help her create botanical arrangements and floral wreaths for special events. Her signature touch was to include native material that we collected from the local forests that I enjoyed so much.
I have always considered myself a creative person, and spent my free time as a teenager pursuing the arts of drawing, photography and making collages. After school, I attended vocational training as a design assistant which solidified my decision to pursue design as a career. At university, I attended a course titled “paper stories” that focused on papercrafts. The course inspired me to complete my first botanical paperwork installation series about polypore (tree mushrooms).
My career in communication design involves spending a lot of time behind a computer. Working from a computer gave me a deeper appreciation of the craft and skill involved in creative work done by hand. This led me to further my skills as a botanical paper artist and photographer, and share my work with others.
Realism is important to me, and I spend a great deal of time experimenting and creating my own templates for paper botanicals. Taking apart botanicals to understand nature’s complexities leads me to develop special techniques to recreate different patterns and shapes; I am always learning. High quality papers in a wide variety of natural looking colors such as 180g crepe paper from Cartotecnica Rossi are the foundation of my paper art.
Mi chiamo Vanessa Ahrens, sono una designer della comunicazione e un'artista della carta botanica che vive e lavora a Braunschweig, in Germania.
Sono cresciuta in un piccolo paese e ho trascorso la maggior parte della mia infanzia all'aria aperta. La carriera di fiorista di mia madre ha avuto una forte influenza su di me in tenera età, in quanto mi permetteva di aiutarla a creare composizioni botaniche e corone floreali per eventi speciali. Il suo tocco distintivo era quello di includere materiale autoctono raccolto nelle foreste locali che mi piacevano tanto.
Mi sono sempre considerata una persona creativa e da adolescente trascorrevo il mio tempo libero dedicandomi alle arti del disegno, della fotografia e della realizzazione di collage. Dopo la scuola, ho frequentato un corso di formazione professionale come assistente di progettazione, che ha consolidato la mia decisione di intraprendere la carriera di designer. All'università ho frequentato un corso intitolato "Storie di carta", incentrato sul papercraft. Il corso mi ha ispirato a completare la mia prima serie di installazioni di carta botanica sulle polipore (funghi degli alberi).
La mia carriera nel design della comunicazione prevede di passare molto tempo dietro a un computer. Lavorare al computer mi ha permesso di apprezzare maggiormente l'artigianalità e l'abilità del lavoro creativo fatto a mano. Questo mi ha spinto ad approfondire le mie capacità di artista della carta botanica e di fotografa e a condividere il mio lavoro con gli altri.
Il realismo è importante per me e passo molto tempo a sperimentare e a creare i miei modelli per le botaniche di carta. Smontare le botaniche per comprendere la complessità della natura mi porta a sviluppare tecniche speciali per ricreare modelli e forme diverse; imparo sempre. Le carte di alta qualità in un'ampia varietà di colori naturali, come la carta crespa da 180g di Cartotecnica Rossi, sono alla base della mia arte della carta.